onsdag 15 oktober 2014

En kärleksförklaring till världens tanter...

Knypplande tant i Belgien
Jag var i Eskilstuna härom sistens och sammanstrålade då med den intressanta skribenten, debattören och före detta kriminalinspektören Monica Dahlström-Lannes. De flesta vet vem hon är och minns henne om inte annat så från rättegången mot Tito Beltran 2008.

Monica var verksam som polis i nästan 30 år och som vålds- och sexualbrottsutredare alltid på barnens sida. 1990 skrev hon dessutom boken "Mot dessa våra minsta" för Rädda Barnen.

Efter sin tid som polis har hon varit lärare på Polishögskolan, rådgivare åt Socialstyrelsen och vice ordförande i föreningen Ecpat. Hon har dessutom tio år som krönikör på Eskilstuna-Kuriren bakom sig. För att bara nämna något.

Monica Dahlström-Lannes
Det visade sig att Monica dessutom är en entusiastisk fotograf. På eget förlag har hon gett ut fotoboken "Världens tanter" som väl närmast ska betraktas som en kärleksförklaring till tanter hon sett, mött och fotograferat.

- Genom åren har jag haft förmånen att resa i olika länder och världsdelar, berättar Monica. När den automatiska kameran kom fick jag chansen att upptäcka en ny verklighet - jag som aldrig kunnat lära mig att ställa in en kamera. Nu kunde jag fånga ögonblicken. Ett av många motiv som fastnade var äldre kvinnor. De charmiga tanterna med erfarenhet av livet. Världen över försöker de skapa en dräglig tillvaro för sig själva, sina familjer, barn och barnbarn.

Det har Monica verkligen gjort i den här publikationen fylld av bilder lika gulliga som intressanta. "Världens tanter" är ett bra presenttips som Monica säljer själv för 40 kronor till den som kontaktar henne på e-postadress monica.dahlstrom@telia.com

Inga kommentarer: