tisdag 15 februari 2011

Författaren Kjell Andreasson berättar...

Kjell Andreasson alias Alexis:

 
Kjell Andreasson alias Alexis
Författaren berättar:
OK, här kommer lite av vad jag fått ihop av kulturgärningar:
Jag var i 11 år frilandsodlare av grönsaker. Hade inget växthus vilket betydde knapert med inkomster under vinterhalvåret. Började skriva Västernpockets åt B Wahlströms under pseud. Charlie Siringo. Vad jag nu lyckats spåra upp var titlarna där
1. "Blodigt byte" 1980,
2. "Rent hus i El Paso" 1981,
3. "Spel med märkta kort" 1981,
4. "Jakten på bankrånarna" 1982,
5. ""En måste dö" 1982.
Alla i serien Wild West.
Det bör ha funnits en eller två till hos Wahlströms men det är svårt att hitta. Hur som helst, branschen dog när målgruppen istället köpte DVD-kassetter och Wahlströms lade ner västernböckerna. Jag gick över till Wennerbergs som James Dillinger och där hann
1. "Blodigt guld" och
2. "Dödens sporrar"
komma ut innan de också lade ner. De fixade dock att en tredje,
3. "Syndens lön"
gavs ut i dansk översättning av Winthers i Danmark. Hade ett ex av denna pocket med de förtjusande tillmälena "lusepuster", "kvaegtyv og snegmyrder" osv i min ägo men skickade den till danske författaren Leif Rudi Ernst 2009 som gåva. ¨

Liten bok med okänsligt påsatt prislapp
Jag tror vi var fyra svenskar som skrev sådant (förlaget sparade in på översättning) och ett underförstått krav var att använda amerikanskklingande pseudonymer.
Nå, det var en lärorik skola, formatet var strängt bestämt till 125 pocketsidor och man lärde sig hyfsad berättarteknik för att tillmötesgå läsarnas krav, dvs att undvika långa onödiga beskrivningar, sega introspektioner, överdrivna laborationer med "språket" o dyl., det som på senare år definierats i mantratjatet om "gestaltning".
Sedan jag blivit medlem i Mäster Grön blev den odlingsbaserade ekonomin betydligt bättre och nästa fas i skrivkluddandet tog vid.
1983 kom alltså romanen Snapphanehjärtan i en påbörjag trilogi och år 1984 fortsättningen Stormfåglarna.
P g a förändringar i mina verksamheter blev det nu ett tämligen långt uppehåll i kulturarbetet.
Efter frilandsodlandet hade följt 5 år som mattläggare vilket tillsammans orsakat en pajad rygg. Jag bättrade på mina ursprungliga sex år i folkskola med folkhögskolestudier i Sverige och några månader i England. 1993 startade jag och en kvinnlig svensklärare en skrivarkurs på folkhögskola och jag läste också in ca 100 ak. poäng vilket gav påhugg även i andra ämnen i undervisningsbranschen. 1993 fick jag alltså tillgång till dator och nu kom utlovade nr 3 i snapphanetrilogin Stridskamraterna ut, tio år efter nr 1... 1993 kom också Barriärerna, en historia om skånska frivilliga i tysk-danska kriget 1864.
1999 började en ny trilogi om vikingar, med Blekt Guld, följd av Korpens Näbb 2000 och Vägen Tillbaka 2001.
2003 kom "Filip och Alexander", också i en tänkt trilogi men jag gav upp då det blev för mycket arbete med annat, hade också blivit engagerad i jobb med SFI. Framställde också böcker åt ett par, tre f d skrivarkurselever.
Hade dock tid att spökskriva "Displaced Person G 21 366422 berättar" åt tysk-svenske Bertil Schmidt, en märklig historia.

Avslutade skrivarkursjobbet m m på folkhögskola 2007. En av "eleverna" under de där 15 åren som kommit långt är Sven Olov Karlsson, bl a med sin genombrottsroman "Italienaren".
Vill avslutningsvis säga att jag blev ännu tröttare av att beskriva dessa mångåriga, penningdrivna fåfänglighets-mödor än ni av att läsa om dem, men jag hade ju lovat Monica att plita ihop detta brottsregister.

Senare kommentarer
Monica;
nej jag har inte kommit fler böcker på spåren än de jag räknade upp i din bokblogg och sedan under ditt inlägg "Inget ont som inte har något gott osv...".
Kommer inte ihåg om jag använde pseud. för "Barriärerna" och hittar bara en recension av den i Dast Magazine av Karl Hjelm.
Gav också ut min egen översättning av 12 gamla engelska noveller plus en liten novellsamling av elever: "Kärlek i vår tid".
Nå, det blir väl en vårstädning någon gång...

Anonym sa...
Min ovanstående kommentar 10:37 ledde mig in på att jag lovat fullfölja rapporteringen om mina kulturogärningar. Kan inte ta mig in på Bokbloggen så Monica kanske flyttar upp denna fortsättning dit:Först bara en liten återblick på Wild West-skrivandet:
Jämsides med bevakningen av Henrik J-kriget läste jag min debutpocket 1980 hos Wahlströms (den enda av mina arbeten i branschen jag hittade). Blev lite chockad - skrämmande våldsskildringar med antihjälten Alistair Cabe som på 119 sidor tar livet av 5-6 olyckliga individer! Nå, det var tydligen just så det skulle vara eftersom förlaget tog den och frågade efter mer. Alltså kanske en bättre "stilanalys" än vad JJ presterat... Tröttnade förstås efter ett par-tre år på genren som också dog ut. Samtidigt hade kriminalpolis Uno Röndahls historiska verk "Skåneland utan förskoning" kommit ut och startat en sydsvensk litterär trend om de s k snapphanekrigen. Har för mig att "På spåret"-Björn Hellberg också skrev något i sammanhanget.Nu byttes amerikanskt 1800-tal, Colt-revolvrar och Winchesters mot dansk-svenskt 1600-tal, värjor och mynningsladdade ryttarpistoler - och nye pseudonymen Holger Due trängde 1983 in hos bokhandlare. Holger Due var sammansatt av mytiske hjälten Holger Danske och en Caspar Due som svenskarna avrättade under de där bråken.
/ Alexis

12 kommentarer:

micro113 sa...

Jag måste ju skratta - då har jag förmodligen plöjt lite Alexis som barn och ungdom då. :)

Jag tillhörde nämligen skaran av flickor som låg med näsan i morfars western-pocket (dvs jag och min bror gjorde det) redan som ganska liten, och avskydde "Vita Serien" och annat slask.

Jag har faktiskt ett vagt minne av en "mindre lämplig" variant av böckerna också - som helt säkert inte var tänkt för våra läsargiriga ögon, nåja, vi kan säga att dom inte bara dödade folk i den varianten *fniss*
Fast jag får väl utgå ifrån att Alexis är oskyldig till de författargärningarna ;)

Gud vad jag ångrar att vi körde så många böcker på tippen nu - (vi blev tvungna, översvämning) - tänk så kul det hade varit att botanisera i dem i denna stund.

Monica Antonsson sa...

Micro
Ja, det var ju verkligen synd.
Alexis har inga böcker själv. Det hade ju varit kul för honom att ha.

Alexis
Har du fortfarande trädgårdsland?

Monica Antonsson sa...

Alexis
Tack för nytagen bild!
Kanonkul!
Bilden var i tif-format och det gillar inte blogger så jag plåtade av den. jag kanske kan göra det bättre senare.

Monica Antonsson sa...

Anonym sa...
@Monica. Snapp(s)hanehjärtan hittade jag på ett vanligt bibliotek. De har minst fyra titlar (orkar inte kolla) och du kan fjärrlåna dem via ditt eget bibliotek.
Men det är enbart böcker skrivna av Holger Due, Alexis senare pseudonym.
Du kan kolla här:

http://libris.kb.se/hitlist?d=libris&q=holger+due&f=simp&spell=true&hist=true&p=1

Där får du upp titlarna och på vilka bibliotek de finns. Du kan säkert fjärrlåna de flesta. De är inte svåra att få tag på.

Men av Charlie Siringo och co finns tydligen bara några få titlar på KB. Lägg gärna ut dem här när du får ordning på scannern (Såvida copyright-innehavaren inte har invändningar förstås).
Det är enda sättet att bevara dem för eftervärlden.
Annars får vi väl turas om att fjärrlåna dem :)
/Vålpen


15 februari, 2011 21:18
Monica Antonsson sa...
Vålpen
Mitt bibliotek trodde att jag kunde få fjärrlåna fyra st. Sedan ringde de och sa att jag inte kunde få någon alls.
Alexis
Sa inte du att man kunde göra små böcker själv på något vis...? Kopiering eller hur var det?


16 februari, 2011 10:47
Anonym sa...
Monica;
Jo, jag gjorde böcker åt tre, fyra förhoppningsfulla elever och ett par av av mina senare egna. Dvs gjorde inlagorna (alla sidor) själv, och bara omslagspärm och limbindning av sådan mjuk pärm gjordes av andra mindre företag. För framställning av inlagorna hyrde jag mastig golvkopiator med rejäl kapacitet - användningen av sådan kallas också för "tryck" eller "repro" och används av säkert många mindre/medelstora förlag. Vitsen är att sådan hantering av inlagor i små upplagor inte blir dyrare per styck än av större.
Använde dubbelsidig kopiering av vanlig 90 g A4 vilken sedan före bindningen skars på mitten till sidformat A5. Operationen kräver viss noggrannhet vid framtagningen av förlagan på dator men är ändå ganska enkel.
/ Alexis


16 februari, 2011 11:54
Monica Antonsson sa...
Hm...
Jag har ett tryckeri i familjen.
Vad sägs om nytryck?
Finns det någon marknad, tror du.
"Sheriffen röt något men det dränktes i dånande revolverskott. Orangefärgade mynningsflammor korsade den heta luften. Winchestergevärets torra, skarpa smällar ekade genom larmet.
Simmons föll handlöst ur sadeln med halva bakhuvudet bortskjutet."
Frågan är:
Hade han någon användning av den andra halvan?
Fortsättning följer...
:-)

16 februari, 2011 12:14

Monica Antonsson sa...

Ja, det där var alltså en överflyttning av konversation från min andra blogg.

Monica Antonsson sa...

"Sheriffen röt något men det dränktes i dånande revolverskott. Orangefärgade mynningsflammor korsade den heta luften. Winchestergevärets torra, skarpa smällar ekade genom larmet.
Simmons föll handlöst ur sadeln med halva bakhuvudet bortskjutet."
Frågan är:
Hade han någon användning av den andra halvan?
Fortsättning följer.

Härligt va?!

Systerdyster sa...

Som alla förstår läste jag bara Vita serien och har en hel del att ta igen när det gäller Vilda Västerngenren. Hehe, i sanningens namn har jag aldrig läst sjuksköterskenoveller heller.

Alex på dragspel är den självskrivna underhållningen när vi kommer iväg på picknick framåt sommaren. För det gör vi väl???

Monica Antonsson sa...

Systerdyster
Det hoppas jag verkligen!
Hagaparken eller vad sa vi...?

Vilken kille!
Skriver kanonbra, har humor, är musikalisk, gillar trädgård och ser bra ut.
Hälsa din fru att hon har en toppenkille, Alexis!

Anonym sa...

@Monica. Det är möjligt att jag minns fel, men var det inte så att du pratade med ditt bibliotek innan du kände till pseudonymen Holger Due?
Du borde absolut kunna fjärrlåna de böckerna.

Tack Alexis för ditt "nytagna porträttfoto"!

/Vålpen

Anonym sa...

Som jag tidigare påpekat var nog de för Micro "mindre lämpliga" böckerna de som ingick i serien Sexy Western. De skrevs av en annan svensk som senare skrev mycket bra ungdomsböcker. Ett stort namn i branschen var normannen Kjeld(?) Halbing som hade pseudonymen Louis Masterson. Undrar vad det blev av honom...
Fotot ja, kanske inte så nytaget ändå - på fem år har jag inte rört vid ett dragspel och har nog glömt det mesta. Och trädgårdsland hade jag aldrig, jag odlade alla sorters grönsaker på några tunnland åkrar (också arrenderade). Torghandlare var stadiga kunder och jag hade alltid svarta pengar i fickan. Tider!

/ Alexis

Monica Antonsson sa...

Vålpen
Men rätt!
Tack för det!


Alexis
Jag har en handelsträdgård nästgårds så för min inre syn såg jag åkrar av det slag nu nämner. Och de har ju ingenting med trädgårdsland att göra. Tokigt ordval, jag vet.

Anonym sa...

Har precis som micro plöjt igenom pocketwestern tillsammans med storebror på den tiden det begav sig. Undar om inte Alexis bidragit till mitt senare litteratatur intresse. Ja, man ska ju börja någonstans :)

Hittade recensioner på Displaced person//
http://www.bokrecension.se/9197376930

Rain