Många blev skadade varav en för alltid.
Karin Gustavsson är sedan dess rullstolsburen.
Hon har sällan eller aldrig ställt upp på några intervjuer om det som hände. Nu berättar hon själv i sin debutbok tillsammans med Cecilia von Hofsten som satt längre bak i planet.
Det är en välskriven och angelägen berättelse om hur 4 minuter och 8 sekunder ombord på ett SAS-plan tog dem från Arlanda till "Miraklet i Gottröra".
Några andra passagerare medverkar också. Man får dessvärre inte veta vilka de är. Det är en brist. De kunde gott ha utelämnats helt.
Karin Gustavsson och Cecilia von Hofsten står väl på egna ben.
Missa inte denna del av berättelsen om Gottrörakraschen!
Min berättelse:
Per Holmberg – flygkapten vid SAS och före detta stridspilot med 12 000 flygtimmar bakom sig - var förste man ombord på SK751 Dana Viking den här morgonen. Han var på väg till Köpenhamn för att där ta befäl över en likadan MD80 till Madrid och därför klädd i uniform. Han satte sig längst fram - på plats 2C - och läste tidningen medan besättningen och de 123 passagerarna kom ombord.
Det blev en försenad start och motorerna gick igång klockan 8.47.07. Planet lyfte men kapten Stefan Rasmussen och styrman Ulf Cedermark insåg tämligen omgående att något var fel. Det smällde och pumpade hela 16 gånger i höger motor bara under den första minuten. Strax därpå började även vänster motor pumpa. Höger motor havererade först och några sekunder senare även den vänstra. Sedan blev det tyst. Dana Viking kunde bara segelflyga mot den oundvikliga kraschen.
Dörren till cockpit stod öppen.
Per Holmberg såg varningslamporna blinka. Vänster motor hade börjat brinna och en grå rök spred sig i planet. Styrman Ulf Cedermark anropade markkontrollen. De måste återvända till Arlanda. Men motorerna gick inte att starta.
Per Holmberg uppfattade kaptenen som handlingsförlamad. Varför gör de ingenting, tänkte han. Han kastade tidningen ifrån sig, rusade fram och erbjöd sin hjälp.
Styrman Cedermark gav honom checklistan för nödsituationer
Och kapten Rasmussen gav honom i uppdrag att starta reservkraft-aggregatet.
Per Holmberg upplevde Rasmussen som paralyserad. Han uppmanade honom att titta rakt fram. Minst 20 gånger. Det framgår av voice recordern.
- Koncentrera dig på att hålla planet på rätt köl. Inget annat. Titta rakt fram, titta rakt fram, titta rakt fram.
Dana Viking kom ut ur molnen på 300 meters höjd med en hastighet på omkring 250 km i timmen. Ombord finns 6 300 kg flygbränsle.
Per Holmberg såg ett stort fält till höger i färdriktningen men insåg att dit skulle man inte nå.
- Titta rakt fram. Välj en plats. Höger, höger, höger.
Stefan Rasmussen korrigerade kursen 25 grader åt höger bort från byggnader i färdriktningen.
I kabinenen instruerades passagerarna.
- Var lugna. Ha bältet fastspänt. Böj er ner och håll om era knän.
Det är 14 sekunder kvar till krasch när styrman Cedermark frågar:
- Ska vi ta ut hjulen?
- Ja, gear down, gear down, sa Per Holmberg.
Så anropade styrman Cedermark Arlanda
- Och Stockholm SK751, vi havererar i marken nu.
Sju sekunder senare hörs hur träden bryts av som tändstickor.
Vingarna slets av och därmed också bränsletankarna vilket förklarar frånvaron av brand.
Landningshjulen var utfällda 1 sekund före nedslaget.
Planet orsakade en 125 meter lång gata i skogen innan det fick markkontakt och gick i tre delar. Exakt 3,4 sekunder av kraschen finns inspelad.
Det hade då gått 4 min 8 sekunder efter start.
Lyssna gärna på min berättelse om Gottrörakraschen och intervjuer med Maria och Vlado Brodecki, Per Holmberg och Karin
Gustavsson.
Obs! Att voice recordern spelade in 4 minuter 8:38 sekunder från start och ingenting annat.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar